Spelend leren over gezonde voeding
Gezonde en leuke recepten voor jong & oudBekijk de recepten

De laatste dag van dit schooljaar, zat ik met een paar moeders bij het pierenbadje. (in het vondelpark red.) Het waren de moeders van jongens uit Nova haar klas. Nova houd niet van jongens. Zegt ze. Nova speelt alleen maar met meisjes, en ik vooralsnog alleen maar met de moeders van de vriendinnen meisjes. 

Bij het pierenbadje was Nova heel erg into de jongens. Ze vond het stiekem heel erg leuk hoe die jongens haar de hele tijd gingen “pakken”. En bij haar ‘rapportbespreking’ vertelde de juf tussen neus en lippen door dat ze een vriendje in de klas heeft. Ze laat zich dus constant knuffelen en doet vrolijk mee. Ze geven elkaar zelfs kusjes. Ik viel bijna van mijn stoel. Ik bedoel ik ben ook kleuter geweest en had ook gelijk vekering met kusjes enzo, dus dat vond ik niet zo gek. Het feit dat ze een heel geheim leven heeft op school waar ik  niks van weet. What happens on school stays on school. En wel doodleuk zeggen dat alle jongens stom zijn.

Een van de moeders vertelde tussendoor even over haar makkelijke lunch zeewier wrap.

En dat blijft bij mij dan hangen. Zo kan een opmerking tussen het pierenbad gebeuren  ineens enorm inspirerend zijn. Niet dat ik de nori vellen niet kende. Ik ben dol op sushi en zelfs de eko-plaza variant kan ik nog waarderen. Weet je wat de tricker was? Dat ze zei: “hardstikke handig, je doet gewoon zo (arm beweging), rijst er op, eitje, avocado wat je hebt, helemaal geen rol matje nodig, maakt er een paar, en pakt ze in hup. Makkelijke meeneem lunch in plaats van dat eeuwige brood”
Ik ben praktisch ingesteld dus je begrijpt dat ik nog weinig nodig had na deze overtuigende woorden. 

IMG_0045

 

Van de week heb ik de nori vellen gehaald bij de toko, en volkoren rijst bij de eko winkel die je 45 minuten moet laten koken.
In het begin dat ik nog heel erg in termen van ‘sushi”. Ik had de komkommertjes laten weken in tamari en rijstazijn en knoflook. En ik had een eitje gebakken opgeklopt met soyasaus en drupje water. Dat met avocado en de rijst op de norivellen, en gewoon rollen.
Het was best smakelijk. Beetje droog. Met de soya/lime mayo die ik er later bij geflanst had was het veel lekkerder. Met mayo is uiteindelijk alles veel lekker. Ook heel fout, maak er geen gewoonte van.
Naarmate ik me minder liet inspireren door sushi, zeewier hoeft immers toch niet altijd persee japans te zijn, werd het meer een wrap. Al is het precies de zelfde basis als de ‘sushi’, door wat rucola toe te voegen en een sliertje wortel voelde het gewoon meer wrap.

Er lag ook nog een gestoomde makreel in de koelkast, die heb ik ook ik de wrap verwerkt.
 Met een mosterd-, honing – dressing. Dat is een aanrader, als je ervan houdt.
Het is nu alweer een paar dagen later en ik had nog norivellen over heb ik ze weer gemaakt. En we hebben ze bij het pierenbadje getest. Noor en ik zaten te smullen.

In zeewier zit jodium. Dat is een spoorelement. Jodium is nodig voor de vorming van schildklierhormonen die belangrijk zijn voor de groei en de stofwisseling, Jodium is eveneens van belang voor het goed functioneren van het zenuwstelstel en ondersteunt de energievoorziening.
In veel producten zit een weinig jodium. In zee dingen, zoals zeewier en vis zit in ieder geval jodium. Als je aan het strand bent snuif je ook jodium op. Zout wordt soms verrijkt met jodium. Bakkers gebruiken meestal jodium verrijkt zout voor hun broden. Als je biologisch brood eet dan krijg je weer geen jodium erbij. 

Nodig voor zeewier wraps:

Norivellen
Volkoren rijst (moet wel plakken)
Gebakken
Ei
Avocado
Komkommer
Wortel
Rucola
Makreel
Grove mosterd
Honing
Olijolie

Kook de rijst. Laat het een beetje afkoelen. Je kan tijd besparen door de rijst alvast te koken als je toch al aan het koken bent. Zet het koud, en gebruik het de volgende dag. Snij de komkommer, wortel, avocado, het gebakken ei (die je dus zelf eerst nog moet bakken) in lange, dunne stukken. Doe de rijst in het midden op een nori vel. Niet te veel en niet te weinig. Beleg de rijst met de gesneden wortel, avocado, ei, komkommer en een laagje rucola. Je mag best een dressing op basis van olijf olie gebruiken, om over de rucola te sprenkelen. De versie met makreel is zonder ei. En met de honing mosterd dressing. (schepje grove mosterd, schepje honing, scheut olijfolie, sap van citroen, evt peper en zout.

Ik ga de komende tijd van alles uitproberen. Ik weet zeker dat jullie ook wel iets in de koelkast hebben wat zeewrap worthy is. 

IMG_0058



Doe ook een workshop!

Meer info
Laatste blogs
  •  
    Zeewier wraps

    De laatste dag van dit schooljaar, zat ik met een paar moeders bij het pierenbadje. (in het vondelpark red.) Het waren de moeders van jongens uit Nova haar klas. Nova houd niet van jongens. Zegt ze. Nova speelt alleen maar met meisjes, en ik vooralsnog alleen maar met de moeders

    Read More...

  •  
    In balans-uit balans

    De balans is kwijt. Iets is natuurlijk pas kwijt als je het ooit in je bezit had. En misschien schort het daar wel aan. De balans is zoek, maar bij nadere inventarisatie van mijn verleden kan ik u mededelen dat de balans nooit aanwezig is geweest.

    Read More...

Schrijf je in voor een workshop! Meer info