Spelend leren over gezonde voeding
Gezonde en leuke recepten voor jong & oudBekijk de recepten

Zo hey. Januari is nog niet eens voorbij, en ik kan al zeggen dat ik een top jaar heb.Ik zit namelijk al een paar weken niet meer in mijn comfortzone…  Toen ik begon met bloggen ergens in juni vorig jaar was de eerste stap om te opereren buiten mijn comfortzone al gezet… Ik schrijven? Ja, dus. En de hele wereld mag het weten.

Dit jaar heb ik besloten vaker buiten mijn comfortzone te treden. Een van mijn comfortzones is me aanpassen. Ik kan me meestal in elke situatie aanpassen. En dat is best een goede eigenschap, totdat het aanpassen een soort van over je heen laten lopen wordt. En daar maakt mijn gezin graag gebruik van. Het is natuurlijk kind eigen om zoveel mogelijk je zin te willen krijgen, en misschien ook man eigen? Manlief vond het logischer wijs ook wel comfortabel, ik neem het ze daarom ook niet kwalijk. Gewoon :’nee’ zeggen doet wonderen. Of: ‘daaaaaaaaag, ik ga even rennen/ uit/ werken/ winkelen/koken’…. Meer tijd voor mammie… Work hard, play hard, zal wel even wennen worden voor mijn allerliefsten. ( Schrijf ik met big smile)

 00-noov-broccoli
Een van mijn allerliefsten, die wel model wilt staan voor Buro Broccoli

En ik ga SAMEN werken. Met gezond met Bart en zijn team en daar ben ik reuze blij mee en trots op.

Toen ik 12 jaar geleden afstudeerde van de kunstacademie, fluisterde een leraar in mijn oor dat als je succesvol wilt worden je samen moet werken. Dat heb ik altijd onthouden. En nooit iets meegedaan. Eigenzinnig? Eigenwijs zal je bedoelen…

Soms komen dingen bij elkaar, en dan weet je dat je een stap moet zetten, alleen omdat het goed voelt  en voelt dat het moet alsof hemel en aarde bij elkaar komt. Samen werken dus. In Nijmegen nog wel. Met de trein. Nijmegen kan er ook niks aan doen dat het zo ver ligt van Amsterdam…Begrijp je de grenzen van mijn comfortzone nog?

GMB-02 GMB-01

Oja, voor de duidelijkheid we gaan Nederland coachen naar een gezondere levensstijl en jij kan ook een gezonde Nederlander worden! Je weet ons te vinden.

Sinds twee weken, en er volgen er zeker meer, ga ik rennen met een groepje moeders van de basisschool. Nou zit hardlopen al jaren in mijn systeem. Dat wil zeggen: ongeveer 6 kilometertjes waar ik nauwelijks moe van word, in sjok tempo, met favoriete muziek, in mijn leukste outfit, rondje Vondelpark. En nu denk je:’ natuurlijk ohhhh clubje moeders, thee drinken zul je bedoelen’. Nou echt niet! De aanvoer moeder is een professionele slavendrijver en drijft ons tot het uiterste. Ik haat sprintjes trekken! En ik hou echt wel van oefeningen: beetje squaten en lunge hier en daar, plankje, maar dus niet in de kou ‘s morgens om 9:00, op mijn kop, in het natte gras. Maar ik doe het wel. And I love it.

‘S ochtends eet ik het allerliefst: Yoghurt met zaden en kokos, banaan en een kwak honing. Havermout met pompoen en zonnebloempitten, een banaan en een kwak honing… Of een havermout pannenkoek met kaneel, notenpasta, banaan en een kwak honing….Of een groene smoothie met banaan, kokos, boerenkool en ander zoet fruit….Veel van deze ontbijtjes zijn voor menig persoon al een hele verbetering in hun voedingspatroon, voor mij is het mijn comfort zone. En daar ben ik toch echt even over na ga denken. Vooral die honing. Dan kan ik wel leuk roepen dat ik doorgaans geen suikerproducten eet, maar ik ben gewoon een zoetekauw. En daar wil ik dus vanaf. Echt suiker loos ofwel zoet loos is mij op heden dus nog niet helemaal gelukt. Daarom heb ik het de afgelopen dagen over een andere boeg gegooid. Vanmorgen had ik een roerbak ei met pompoenpitten pastinaak (toch weer wat zoets er bij) courgette, tomaat en champignons. En gisteren ook al ei met groente. Best lekker en ik ging er ook goed op.

 

Een goed ontbijt bestaat uit eiwitten zoals bijvoorbeeld eieren. Goede vetzuren, in dit geval de pompoen pitten. Groente voor de nodige mineralen en vitaminen en voor de zuur-base balans. (Eiwitten zijn vaak verzurend en alkalische producten erbij eten houd het in balans). De koolhydraten zijn in deze ontbijtjes de baba ganoush en de champignons. En vergeet niet dat vetzuren ook energie leveren.!

 IMG_0015
Roerbak ei, courgette, pastinaak, tomaat, pompoenpitten, champignons
 IMG_0006
Gebakken ei, baba ganoush, courgette, tomaat.

Ik hoor heel vaak dat mensen: “het er niet voor over hebben om gezond te eten als ze overal rekening mee moeten houden”. Dat begrijp ik wel. Producten die je kent smaken lekker, je weet wat je er mee moet doen en waar je ze kan vinden in de supermarkt. Scheelt een hele hoop denk werk. Je kan er ook over nadenken waarom je zo graag in je comfortzone wilt blijven zitten. Het zou een verstopte verslaving kunnen zijn. Of een diepgewortelde angst om te veranderen en dat je misschien wel succes boekt en dat je dan nooit meer terug kan naar het leven dat je nu leeft.

Als je deze zomer wel in je bikini/zwembroek wilt worden nagefloten, dan boek je dus succes door buiten je comfortzone te treden. Probeer het een week of twee, als het niet bevalt kan je altijd nog terug. Eet bijvoorbeeld even geen brood, of vermijdt e-nummers en suikers. Kijk wat het met je doet, en besluit dan of je wel of niet overal rekening mee wilt houden… (Eerlijk? Als je eenmaal door hebt wat gezond eten inhoudt en wat het met je lichaam en geest doet dan ben je blij dat je niet meer overal rekening mee moet houden.)

IMG_0052

 

Recept voor baba ganoush:

Aubergines zijn redelijk gezond, misschien geen superfood maar echt food genoeg om gezond te zijn. Tenminste als je niet nachtschade gevoelig bent. Er zitten veel vezels in,  wat goed is voor de verzadiging en de stoelgang, heeft weinig calorieën per 100 gram bestaat vooral uit koolhydraten. En er zit betrekkelijk veel foliumzuur in. (goed voor je zenuwstelsel, je immuunsysteem, aanmaak rode bloedcellen, vorming DNA, en voor het in juiste banen lijden van zenuwstelsel van ongeboren kindje). Daarnaast bevatten aubergines polyfenolen zoals pectine en nasunine, chlorogeenzuur, anthcynaninedie Heel handige anti-oxidanten die je goed kan gebruiken als anti-virale, anti-bacteriële en anti-kanker-mutatie componenten. (Poehee, moeilijke woorden bevalling!)Kan je allemaal weer vergeten. Alleen dit moet je niet vergeten: Eet aubergine nooit rauw. Solanine is een giftige stof die maag en darmklachten veroorzaakt. Deze stof verdwijnt als je het verhit.

Toastje Anyone?

IMG_0026 

Snij 1 aubergine, 1 grote ui en 1 grote teen knoflook in stukken en doe het in een ovenschaal.Ik heb de schaal met inhoud ongeveer 45 min in de oven gezet op 180 graden. Op de heft van de tijd heb ik het omgeschept.

Laat de boel een beetje afkoelen. Dan een flinke scheut olijfolie, citroensap, schepje tahin erbij doen.

Kruiden maken alles lekker. Voor deze baba ganoush heb ik gemalen komijn en koriander gebruikt. En wat peper en beetje zout. Dan alles staafmixeren (geen spelfout, zo noemen wij dat hier) tot een gladde massa. Lekker op een schijfje rauwe courgette. Of rijstwafel. Mag natuurlijk ook…

Eet smakelijk!



Doe ook een workshop!

Meer info
Laatste blogs
  •  
    Zeewier wraps

    De laatste dag van dit schooljaar, zat ik met een paar moeders bij het pierenbadje. (in het vondelpark red.) Het waren de moeders van jongens uit Nova haar klas. Nova houd niet van jongens. Zegt ze. Nova speelt alleen maar met meisjes, en ik vooralsnog alleen maar met de moeders

    Read More...

  •  
    In balans-uit balans

    De balans is kwijt. Iets is natuurlijk pas kwijt als je het ooit in je bezit had. En misschien schort het daar wel aan. De balans is zoek, maar bij nadere inventarisatie van mijn verleden kan ik u mededelen dat de balans nooit aanwezig is geweest.

    Read More...

Schrijf je in voor een workshop! Meer info